En indflytningsrapport beskriver og dokumenterer en lejligheds stand på indflytningstidspunktet.
En indflytningsrapport i et boliglejemål er en beskrivelse af en lejligheds stand på overtagelsestidspunktet i form af beskrivelse og evt. billeddokumentation.
En indflytningsrapport bruges til at dokumentere standen på lejemålet ved indflytning, da denne ofte benyttes til sammenligning ved fraflytning, idet boliglejemål oftest skal afleveres i samme stand som ved indflytningen.
Rapporten udfyldes under et mellem udlejer og lejer fælles indflytningssyn. Indflytningsrapporten er udlejer og lejers fælles dokumentation for, hvordan lejemålets stand er ved indflytning, herunder også beskrivelse og specificering af evt. fejl og mangler ved lejemålet.
Det er vigtigt at vide, at selvom lejeren har underskrevet indflytningsrapporten, har lejeren altid 14 dage til at påpege yderligere mangler til det lejedes stand, og denne 14 dages frist er ufravigelig i henhold til lejeloven.
Fra bogen “udlejningsejendom, succesfuld investering” vises her et eksempel på en indflytningsrapport: